Tarihi Mekanlar KiÅŸisel Ansiklopedi Erol ÅžAÅžMAZ
  Ä°STANBUL Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  MÄ°MAR SÄ°NAN VE ESERLERÄ°
  Ä°ZMÄ°R Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ADIYAMAN Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  AFYON Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  AÄžRI Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  AKSARAY Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  AMASYA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ANKARA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ANTALYA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  AYDIN Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  BALIKESÄ°R Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  BARTIN Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  BATMAN Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  BÄ°LECÄ°K Ä°LÄ° ESERLERÄ°
      Bilecik Hanları
      Bilecik Camileri
      Bilecik Kiliseleri
      Bilecik Tarihi Yapıları
      Bilecik Hamamları
      Bilecik Türbeleri
      Bilecik Ören Yerleri
  BURSA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  Ã‡ANAKKALE Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  EDÄ°RNE Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ELAZIÄž Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ERZÄ°NCAN Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ERZURUM Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ESKÄ°ÅžEHÄ°R Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  GAZÄ°ANTEP Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  HATAY Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ISPARTA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KARABÃœK Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KARAMAN Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KARS Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KASTAMONU Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KAYSERÄ° Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KIRIKKALE Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KIRKLARELÄ° Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KIRÅžEHÄ°R Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KOCAELÄ° Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KONYA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  KÃœTAHYA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  MALATYA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  MANÄ°SA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  MARDÄ°N Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  MERSÄ°N Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  MUÄžLA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  NEVÅžEHÄ°R Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ORDU Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  SAKARYA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  SAMSUN Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  SÄ°Ä°RT Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  SÄ°VAS Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  ÅžANLIURFA Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  TEKÄ°RDAÄž Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  TOKAT Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  TRABZON Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  UÅžAK Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  VAN Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  YOZGAT Ä°LÄ° ESERLERÄ°
  SELÇUKLU HANLARI
  OSMANLI HANEDAN TÃœRBELERÄ°

Mail listemize abone
olun, güncel
yayınlarımızdan
haberdar olun!

Bunun için,
Lütfen mail adresinizi girin.
  Ana Sayfa   |  Ãœye Kayıt   |  Ãœye GiriÅŸ   |  Ä°letiÅŸim   
ORHAN GAZİ CAMİ VE İMARETİ –BİLECİK

Yeni şehrin güneydoğusunda Eski Bilecik diye anılan harabe şehirdeki bu yapılardan cami ören yerinin kuzeybatı kısmındaki tepede, imaret ise bunun karşı yamacında bulunmaktadır. Tarihî kaynaklarda Murad Hudâvendigâr devrine ait olduğu kaydedilirse de Orhan Bey zamanında 732 (1331) yılında yapıldığı kabul edilmektedir (Ayverdi, Osmanlı Mi‘mârîsi I, s. 30).
Yapı II. Mahmud döneminde 1814’te bir onarım geçirmiş, muhtemelen 1889 yılında II. Abdülhamid zamanında çifte minare ilâve edilmiştir.

Kareye yakın dikdörtgen planı olan caminin boyutları 17,35 × 16,50 metredir. Masif duvarların üzerine kasnaklı bir kubbe ile örtülü harime sahip yapının son cemaat yeri günümüzde mevcut değildir. Planı ve dış görünüşü oldukça sade olmasına rağmen Osmanlı mimarisinin âbidevî camileri içinde ilk örneklerden biri olarak önemlidir. Harim duvarlarının iç kısımları birer eyvan gibi 2,40 m. derinliğinde oyulmak suretiyle daha geniş bir iç mekân elde edilmiş, duvarların kitlesel görüntüsü hafifletilmiştir. Bu şekilde oluşturulan kalın köşe duvarları üstüne oturtulan sivri kemerlerin taşıdığı kubbeye geçiş basit üçgen yüzeylerle sağlanmakta, sekizgen biçimli dar bir kasnak üzerinde 9,50 m. çapında basık bir kubbe bulunmaktadır.

Yarı silindirik kesitli mihrabı da sade olup önünde yüksekçe bir seki yer almaktadır. Caminin ön cephesinin iki yanındaki yüksek kürsülü, silindirik gövdeli, tek şerefeli taş minareler üslûp bakımından yapının mimarisine uymamaktadır. 1882 tarihli fotoğraflarda minareler mevcut değildir. Bu iki minare ahşap son cemaat yeriyle birlikte daha sonra inşa edilmiş olmalıdır. Yapının asıl minaresi, 30 m. ilerisinde kuzeyindeki bir kayanın meydana getirdiği platformun üzerinde yükselir. Harap durumdaki minarenin kalın, çokgen biçimli alçak gövdesinin üstünde alt kısmı testere dişi şeklinde stalaktitli şerefe yer almaktadır.

Camiden oldukça uzakta bulunan imaret de çok harap durumda olup kanat mekânları ve son cemaat yeri tamamen yok olmuştur. Bunun zâviyeli (tabhâneli) tipte bir yapı olduğu anlaşılmaktaysa da yan kanadı meydana getiren tabhâne odaları yıkılmış, sadece ana ekseni üzerinde bulunan, geçişleri Türk üçgenleriyle sağlanmış, kasnaklı, tuğla kubbelerin örttüğü iki mekân sağlam kalmıştır. Tabhâne odalarının üstü tonozla örtülü olmalıdır. Yapı taş ve tuğla kullanılarak inşa edilmiştir, bazı yerlerinde antik ve Bizans devşirme parçaları bulunmaktadır. Duvarlar nöbetleşe üç sıra kesme taş, üç sıra tuğla şeklinde örülmüştür. Binanın kuzey cephesindeki cümle kapısı yuvarlak kemerli sığ bir nişin içinde yer alır. Bu kemerin içinde bulunan kitâbe yuvasının içi boştur. Harim geniş bir kemerle ikiye ayrılmış dikdörtgen bir mekân halindedir. Bunlardan kuzey taraftakinin orta sofa, dört adet dikdörtgen pencere vasıtasıyla ışık alan güney parçasının ise namaz mekânı olduğu bellidir. Mevcut kemer başlangıcı izlerinden yapının kuzey kısmında eskiden beş bölümlü bir son cemaat yerinin bulunduğu belli olmaktadır. Yapının alçı mihrabında, büyük kemerin iç ve güney yan yüzünde ve ibadet mekânının kubbe geçişinde çok renkli malakârî bezemeler yer alır. Aşırı derecede tahrip olmuş durumdaki bu süslemelerde birtakım motiflerin yanı sıra yoğun biçimde rûmî kıvrımları görülmektedir. Yine çok harap olan mihrap nişinin mukarnas yaşmaklı olduğu ve iki kenarını ince sütunçelerin sınırladığı anlaşılmaktadır.

KAYNAK: Ä°SLAM ANSÄ°KLOPEDÄ°SÄ°
FOTOÄžRAFLAR: EROL ÅžAÅžMAZ
ORHAN GAZİ CAMİ VE İMARETİ –BİLECİK Fotoğraf Galerisi