Tarihi Mekanlar Kişisel Ansiklopedi Erol ŞAŞMAZ
  İSTANBUL İLİ ESERLERİ
  MİMAR SİNAN VE ESERLERİ
  İZMİR İLİ ESERLERİ
  ADIYAMAN İLİ ESERLERİ
  AFYON İLİ ESERLERİ
  AĞRI İLİ ESERLERİ
  AKSARAY İLİ ESERLERİ
  AMASYA İLİ ESERLERİ
  ANKARA İLİ ESERLERİ
  ANTALYA İLİ ESERLERİ
      Antalya Hanları
      Antalya Tarihi Yapıları
      Antalya Camileri
      Antalya Türbeleri
      Antalya Kiliseleri
      Antalya Hamamları
      Antalya Ören Yerleri
  AYDIN İLİ ESERLERİ
  BARTIN İLİ ESERLERİ
  BALIKESİR İLİ ESERLERİ
  BATMAN İLİ ESERLERİ
  BİLECİK İLİ ESERLERİ
  BURSA İLİ ESERLERİ
  ÇANAKKALE İLİ ESERLERİ
  EDİRNE İLİ ESERLERİ
  ELAZIĞ İLİ ESERLERİ
  ERZİNCAN İLİ ESERLERİ
  ERZURUM İLİ ESERLERİ
  ESKİŞEHİR İLİ ESERLERİ
  GAZİANTEP İLİ ESERLERİ
  HATAY İLİ ESERLERİ
  ISPARTA İLİ ESERLERİ
  KARABÜK İLİ ESERLERİ
  KARAMAN İLİ ESERLERİ
  KARS İLİ ESERLERİ
  KASTAMONU İLİ ESERLERİ
  KAYSERİ İLİ ESERLERİ
  KIRIKKALE İLİ ESERLERİ
  KIRKLARELİ İLİ ESERLERİ
  KIRŞEHİR İLİ ESERLERİ
  KOCAELİ İLİ ESERLERİ
  KONYA İLİ ESERLERİ
  KÜTAHYA İLİ ESERLERİ
  MALATYA İLİ ESERLERİ
  MANİSA İLİ ESERLERİ
  MARDİN İLİ ESERLERİ
  MERSİN İLİ ESERLERİ
  MUĞLA İLİ ESERLERİ
  NEVŞEHİR İLİ ESERLERİ
  ORDU İLİ ESERLERİ
  SAKARYA İLİ ESERLERİ
  SAMSUN İLİ ESERLERİ
  SİİRT İLİ ESERLERİ
  SİVAS İLİ ESERLERİ
  ŞANLIURFA İLİ ESERLERİ
  TEKİRDAĞ İLİ ESERLERİ
  TOKAT İLİ ESERLERİ
  TRABZON İLİ ESERLERİ
  UŞAK İLİ ESERLERİ
  VAN İLİ ESERLERİ
  YOZGAT İLİ ESERLERİ
  SELÇUKLU HANLARI
  OSMANLI HANEDAN TÜRBELERİ

Mail listemize abone
olun, güncel
yayınlarımızdan
haberdar olun!

Bunun için,
Lütfen mail adresinizi girin.
  Ana Sayfa   |  Üye Kayıt   |  Üye Giriş   |  İletişim   
ANTALYA KALEİÇİ EVLERİ – ANTALYA MERKEZ

19. yüzyıl Kaleiçi evlerinin en belirgin özelliği, evin girişinin yanında bulunan merdivenli ve divanlı (couch) avluydu. Evlerin çoğunun zemini “Rodos işi” denilen siyah beyaz geometrik veya figüratif desenli çakıl mozaiklerle (taşlık) döşeliydi. Bu tarz döşemeleriyle taşlık (stoneyard), Kaleiçi evlerinin karakteristik bir öğesi idi ve evlerin serin tutulmasında oldukça işlevseldi. Benzer şekilde, Kaleiçi evlerinin avlularına dikilen ağaçlar, bunaltıcı sıcaklara karşı avlunun gölgeli ve serin kalmasını sağlıyordu. Sofa (anteroom), özellikle sıcak mevsimlerde yoğun bir yaşama ve üretim alanıydı.


Kaleiçi evlerinin sütunları ahşaptı ve bu sütunlar taş kaideler üzerinde durur, çoğunlukla iki kat boyunca uzanırdı. Zemin katta oturma odası sayısı azdı. Bunlar tercihen avludan (yard) ışık alırdı. Buna karşın ikinci bir mutfağı da içeren ve kışlık olarak kullanılan üst katta, sokak tarafına bakan cam pencereli daha çok sayıda oturma ve yatak odası vardı. Antalya’nın sıcak iklimi nedeniyle evlerde ısıtma araçlarına ihtiyaç duyulmuyordu.


19. yüzyıla kadar Kaleiçi evlerinde camlı pencereler yoktu. Büyük köşklerin giriş katını, sokağa bakan odalarıyla diğer katlar takip ederdi. Üst katların belirleyici özelliği ise cumba ve çok sayıda pencere idi. Müslümanların ikamet ettiği evlerde üst kattaki pencereler sadece ahşap kafeslerle kapalı iken, alt kattaki pencerelere ayrıca kepenkler ilave edilirdi. Cumbalar ahşap oymalarla bezenirdi.

Kaleiçi evlerinin yapımında kullanılan hatıl, evleri depreme karşı dayanıklı kılmaya yarıyordu. 1895 yılında çıkan büyük yangında Kesik Minare Camii’nin bulunduğu mahalle (Cami Cedid Mahallesi) bütünüyle yok olmuş, bu tarihten sonra evlerin yapımında taş malzeme kullanılmıştır.

Kaynak: Antalya belediyesi
Fotoğraflar: Erol Şaşmaz
ANTALYA KALEİÇİ EVLERİ – ANTALYA MERKEZ Fotoğraf Galerisi