Tarihi Mekanlar Kişisel Ansiklopedi Erol ŞAŞMAZ
  İSTANBUL İLİ ESERLERİ
  MİMAR SİNAN VE ESERLERİ
  İZMİR İLİ ESERLERİ
  ADIYAMAN İLİ ESERLERİ
  AFYON İLİ ESERLERİ
  AĞRI İLİ ESERLERİ
  AKSARAY İLİ ESERLERİ
  AMASYA İLİ ESERLERİ
  ANKARA İLİ ESERLERİ
  ANTALYA İLİ ESERLERİ
  AYDIN İLİ ESERLERİ
  BARTIN İLİ ESERLERİ
  BALIKESİR İLİ ESERLERİ
  BATMAN İLİ ESERLERİ
  BİLECİK İLİ ESERLERİ
  BURSA İLİ ESERLERİ
  ÇANAKKALE İLİ ESERLERİ
  EDİRNE İLİ ESERLERİ
  ELAZIĞ İLİ ESERLERİ
  ERZİNCAN İLİ ESERLERİ
  ERZURUM İLİ ESERLERİ
  ESKİŞEHİR İLİ ESERLERİ
  GAZİANTEP İLİ ESERLERİ
  HATAY İLİ ESERLERİ
  ISPARTA İLİ ESERLERİ
  KARABÜK İLİ ESERLERİ
  KARAMAN İLİ ESERLERİ
  KARS İLİ ESERLERİ
  KASTAMONU İLİ ESERLERİ
  KAYSERİ İLİ ESERLERİ
  KIRIKKALE İLİ ESERLERİ
  KIRKLARELİ İLİ ESERLERİ
  KIRŞEHİR İLİ ESERLERİ
  KOCAELİ İLİ ESERLERİ
  KONYA İLİ ESERLERİ
  KÜTAHYA İLİ ESERLERİ
  MALATYA İLİ ESERLERİ
  MANİSA İLİ ESERLERİ
  MARDİN İLİ ESERLERİ
  MERSİN İLİ ESERLERİ
  MUĞLA İLİ ESERLERİ
  NEVŞEHİR İLİ ESERLERİ
  ORDU İLİ ESERLERİ
      Ordu Camileri
      Ordu Kiliseleri
      Ordu Ören Yerleri
      Ordu Tarihi Yapıları
  SAKARYA İLİ ESERLERİ
  SAMSUN İLİ ESERLERİ
  SİİRT İLİ ESERLERİ
  SİVAS İLİ ESERLERİ
  ŞANLIURFA İLİ ESERLERİ
  TEKİRDAĞ İLİ ESERLERİ
  TOKAT İLİ ESERLERİ
  TRABZON İLİ ESERLERİ
  UŞAK İLİ ESERLERİ
  VAN İLİ ESERLERİ
  YOZGAT İLİ ESERLERİ
  SELÇUKLU HANLARI
  OSMANLI HANEDAN TÜRBELERİ

Mail listemize abone
olun, güncel
yayınlarımızdan
haberdar olun!

Bunun için,
Lütfen mail adresinizi girin.
  Ana Sayfa   |  Üye Kayıt   |  Üye Giriş   |  İletişim   
İKİZCE – LALELİ CAMİİ- ORDU

Ordu ili, İkizce İlçesi, Düzpelit Mahallesindedir.
Yazılı kaynaklara göre, ahşap üzerinde yapılan incelemelerde kullanılan ahşabın 400-450 yıllık olduğu tespit edilmiştir. Caminin yapısal olarak dikkat çeken bir diğer özelliği ise çivisiz inşa edilmiş olmasıdır. Yapı, yerden yaklaşık 40-50 cm yükseklik oluşturan ve belirli aralıklarla üst üste yerleştirilmiş olan taşlar üzerinde yükselmiştir. Zeminle ilişkisi kesilmiş olan yapının yerden gelen nemden korunmasının amaçlandığı düşünülmektedir.
Yığma yapım sistemi ile inşa edilen yapının tamamında ahşap malzeme kullanılmıştır. Caminin inşasında kullanılan ahşap, bölge iklimine dayanıklı pelit ağacından temin edilmiştir. Kırma çatısı alaturka kiremit ile kaplıdır.
Saçak örtüsü oldukça geniş tutulmuştur. Caminin inşasında kurtboğazı tekniği kullanılmıştır. Geniş bir arazide yer alan camii etrafında mezarlık yer almaktadır. Caminin minaresi bulunmamaktadır. Yapının pencereleri dikdörtgen formlu, ahşap söveli ve demir korkulukludur. Üç yanı açık son cemaat yerine basamaklarla ulaşılmaktadır. Son cemaat yeri doğu ve batı cepheleri de dolanmaktadır. Harime giriş, kuzey cephede yer alan son cemaat yerinden, çift kanatlı ahşap kapı ile sağlanmaktadır. Kapı kanatları ve ahşap sövesi işlemelidir. Kapı üzerinde en altta yaşam çiçeği, üst iki kenarında stilize hayat ağacı motifleri ve lale figürleri bulunmaktadır. Lale motifi ve hayat ağacı motifi, Selçuklu’dan itibaren Anadolu’da yaygın kullanılan güçlü bir motiflerdir. Yaşam çiçeği global bir motif olmasının yanı sıra, Selçuklu sanatında kullanılan, verdiği sonsuzluk hissiyle önemli yer tutan bir motiftir. Kapı sövesinde de geometrik motiflere ve stilize bitkisel motiflere yer verilmiştir.
Kadınlar mahfiline girişten sonra batı yönde bulunan L tipi merdivenle ulaşılmaktadır. U formlu kadınlar mahfili ahşap dikmelerle taşınmaktadır. Dikmelerin başlıklarında stilize lale motifleri yer almaktadır. Mahfilin alınlığı kuzey cephede karşılıklı sarmal şeritler ve içinde yıldız motifleri, altında diş kesimli bir silme ile süslenmiştir. Ahşap mihrabı sade süslemelidir ve yenilenmiştir. Ahşap vaaz kürsüsü ve minberi de sade süslemelidir ve yenilenmiştir.

KAYNAK: KARADENİZ KÜLTÜR ENVANTERİ
FOTOĞRAFLAR: EROL ŞAŞMAZ
İKİZCE – LALELİ CAMİİ- ORDU Fotoğraf Galerisi