Tarihi Mekanlar Kişisel Ansiklopedi Erol ŞAŞMAZ
  İSTANBUL İLİ ESERLERİ
  MİMAR SİNAN VE ESERLERİ
  İZMİR İLİ ESERLERİ
  ADIYAMAN İLİ ESERLERİ
  AFYON İLİ ESERLERİ
  AĞRI İLİ ESERLERİ
  AKSARAY İLİ ESERLERİ
  AMASYA İLİ ESERLERİ
  ANKARA İLİ ESERLERİ
  ANTALYA İLİ ESERLERİ
      Antalya Hanları
      Antalya Tarihi Yapıları
      Antalya Camileri
      Antalya Türbeleri
      Antalya Kiliseleri
      Antalya Hamamları
      Antalya Ören Yerleri
  AYDIN İLİ ESERLERİ
  BARTIN İLİ ESERLERİ
  BATMAN İLİ ESERLERİ
  BİLECİK İLİ ESERLERİ
  BURSA İLİ ESERLERİ
  ELAZIĞ İLİ ESERLERİ
  ERZİNCAN İLİ ESERLERİ
  ERZURUM İLİ ESERLERİ
  GAZİANTEP İLİ ESERLERİ
  HATAY İLİ ESERLERİ
  ISPARTA İLİ ESERLERİ
  KARABÜK İLİ ESERLERİ
  KARAMAN İLİ ESERLERİ
  KARS İLİ ESERLERİ
  KASTAMONU İLİ ESERLERİ
  KAYSERİ İLİ ESERLERİ
  KIRIKKALE İLİ ESERLERİ
  KOCAELİ İLİ ESERLERİ
  KONYA İLİ ESERLERİ
  KÜTAHYA İLİ ESERLERİ
  MALATYA İLİ ESERLERİ
  MANİSA İLİ ESERLERİ
  MARDİN İLİ ESERLERİ
  MERSİN İLİ ESERLERİ
  MUĞLA İLİ ESERLERİ
  NEVŞEHİR İLİ ESERLERİ
  ORDU İLİ ESERLERİ
  SAKARYA İLİ ESERLERİ
  SAMSUN İLİ ESERLERİ
  SİİRT İLİ ESERLERİ
  SİVAS İLİ ESERLERİ
  ŞANLIURFA İLİ ESERLERİ
  TOKAT İLİ ESERLERİ
  TRABZON İLİ ESERLERİ
  UŞAK İLİ ESERLERİ
  VAN İLİ ESERLERİ
  YOZGAT İLİ ESERLERİ
  SELÇUKLU HANLARI
  KIRŞEHİR İLİ ESERLERİ

Mail listemize abone
olun, güncel
yayınlarımızdan
haberdar olun!

Bunun için,
Lütfen mail adresinizi girin.
  Ana Sayfa   |  Üye Kayıt   |  Üye Giriş   |  İletişim   
DÖŞEMEALTI-EVDİR HAN - ANTALYA

Antalya-Burdur güzergâhında ve Düzlerçamı mevkiindedir; büyük bir bölümü yıkık durumdadır.

Kuzey-batı güney-doğu yönünde uzanan dikdörtgen bir oturum alanı üzerine inşa edilmiş olan han, geniş bir avlu etrafında sıralanan mekânları ve dört eyvanlı planıyla, Selçuklu çağı hanları arasında ilgi çekici bir yer tutar.
Günümüze ulaşabilen kalıntılardan, hanın dış cephe duvarlarının kare planlı payandalarla desteklendiği anlaşılmaktadır; kuzey-doğu cephesinin ortasında ve zemin kotundaki açıklığın, hanın pis su kanalı olabileceği düşünülmüştür.

Güney-batı cephesinin ortasındaki taçkapısı, cephe duvarlarını aşarak yükselen dışa taşkın düşey dikdörtgen prizmal bir kütle halinde tasarlanmıştır; hâlihazırda üst bölümleri yıkılmıştır. Bezemeli bordür ve silmelerle yanlardan ve üstten kuşatılan taçkapının yedi sıra mukarnaslı kavsarası, sivri kemerli bir çerçeve içine alınmıştır. Taçkapının iki yan kenarındaki karşılıklı yerleştirilmiş birer mihrabiye, sivri kemerlerle kuşatılmış üç sıra mukarnas kavsaralı ve üç kenarlı nişlerden ibarettir.
Taçkapıyla dahil olunan avlu, etrafı yarı açık mekânlarla çevrili ve aksiyal yönlere yerleştirilmiş sivri beşik tonozlarla örtülü dört eyvanıyla geniş bir mekândır; mevcut kalıntıların durumu, avlunun, geçmişte çift sıra revaklarla çevrili olduğunu ortaya koymaktadır. Sivri kemerlerle birbirine bağlanarak avluya açılan revakların büyük bir bölümü zamanla yıkılarak ortadan kalkmıştır.
Hanın güney-doğu kanadındaki payandanın içinde, dar bir koridorla ulaşılan küçük bir helâ mekânı yer almaktadır; vaktiyle pis suyun tahliye edildiği kanal in-situ olarak günümüze ulaşabilmiştir. Hanın inşaatında düzgün kesme ve kaba yonu taşlar kullanılmıştır; duvar örgüsü içinde devşirme olarak kullanılmış çok sayıda antik yapı elemanı görüldüğü gibi, bazı taşların üzerinde graffiti olarak işlenmiş taşçı işaretlerine de rastlanmaktadır.

1940 yılında taçkapısı üzerindeyken yerinden alınarak Yeşilbayır Köyü’nde bir okulun bahçesine götürüldüğü bilinen üç satırlık kitâbesinden, hanın, Selçuklu Sultanı I. İzzeddîn Keykâvus tarafından inşa ettirildiği anlaşılmaktadır. Bazı satırları okunamayan kitâbenin tarih içeren son bölümünde kalabilmiş ibareye dayanarak, han, 1213/14 ile Sultanın vefat tarihi olan Ocak 1220 yılları arasına tarihlendirilir.

KAYNAK: SELÇUKLU MİRASI
FOTOĞRAFLAR: EROL ŞAŞMAZ
DÖŞEMEALTI-EVDİR HAN - ANTALYA Fotoğraf Galerisi